5ème Stage de formation Europe Afrique pour les organisations de Jeune
Deuxième Jour (français)
English at the end!!!
C’est toujours plus simple de commencer le second jour.
Après un réveil difficile – faut avouer que je n’ai pas beaucoup dormir – nous regagnons la fondation qui abrite les travaux du 5ème Stage.
Le programme est le suivant pour la journée :
ü Rappel des conclusions de la veille
ü Energize game
ü Africa Europe youth Cooporation
ü Me, my organisation, the group
ü Global dimension
ü Sharing and conclusion
ü Reference group
Andrada Marcos du Centre nord Sud passera en revue les activités de la veille et introduira le programme de la journée.
Il ressort de son divertissement de redynamisation que la conception du temps n’est pas différente au Nord comme au sud En effet, dans un jeu de rôle où il tient le chronomètre, il demande aux participants de fermer les yeux et de s’asseoir après 1 minute. La remarque à la fin de l’exercice est que le premier participant va s’asseoir 49 minutes après et que le dernier prendra place 15 minutes après le temps indiqué.
La leçon de cet exercice est la perception du temps qui ne varie pas selon que nous soyons au Nord ou au Sud.
L’occasion sera donnée aux différents participants de partager sur leur organisation. Une présentation certes sommaire mais consistante du GYG sera faite !
L’exercice suivant va fait référence à un voyage dans le passé et dans le présent. Il s’agit pour les participants en 30 minutes de répondre aux questionnaires d’un document imprimé. Voici es exemples de question qui y son posé :
ü Faire une image de soit ;
ü Quand avons-nous pensé pour la première fois rejoindre une organisation ?
ü Pour quelle raison avons-nous rejoins l’organisation dans laquelle nous nous trouvons ?
ü Quels sont mes valeurs ?
ü Pourquoi je suis dans mon organisation ?
ü Quels sont mes motivations pour suivre ce stage Europe Afrique ?
ü Dans quels domaines je pense être un acteur de la coopération Europe Afrique ?
ü Chaque participant écrit un message dans la bouteille.
ü Ma relation avec l’Afrique
ü Ma relation avec l’Europe
ü Ma relation dans la coopération Europe Afrique.
ü Ma relation avec le monde
A la fin de l’exercice, les participants ont échangé sur leur le message qui veulent transmettre à la génération futur. Pour ma part : « Demain ne sera jamais come aujourd’hui. Main dan la main, la jeunesse d’Afrique et d’Europe devront se battre pour faire tomber les –rideaux- de l’injustice, de la misère, … contribuant de ce fait à la construction d’un monde plus juste, équitable et débarrassé de toute les souffrance inutiles ».
Mais je retiens des autres participants quelques messages : Je dois être le changement que j’aimerais voir dans le monde. La fin du monde dépend d’où se trouve le début. Notre différence est notre richesse.
A la suite de cette réflexion, un exercice semblable au tout premier sera animé par Nicole. Il s’agit cette fois ci de faire asseoir les participants sur leur chaise 1minute et 15 secondes, les yeux fermé alors que l’on joue de la music.
Au finale, nous retenons que la perception du temps change en fonction des facteurs extérieurs.
A propos de me, my organisation an group :
Il a s’agit dans un premier temps d’identifier sur une proposition d’environ 10 priorités celles qui sont les nôtres. Ensuite, au sein des mêmes priorités, nous avons identifiés celles qui concernent notre organisation. Enfin, nous avons identifiés parmi toutes les priorités celles qui sont pour le groupe.
Il se dégage de l’exercice que la jeunesse fait face à de nombreux challenges mais elle ne peut les réaliser en même temps ; il faut choisir ! Un consensus final entre tous les participants a été fait entre la participation active et les droits humains entre la pléthore de sujet prioritaires qui se proposait à nous. Dans ce cas là de façons spécifique, il s’agira pour les jeunes et les organisations de jeune de se spécialiser sur une thématique qui fera leur particularité.
C’est ces exercices qui nous conduirons à la pause déjeuné à la cantine du collège Bissaria.
Pour le reste de l’après midi dans le point intitulé : Global dimension, un autre jeu a été proposé.
5th Europ African internship for the youth organisation
Day two!
It is always easier to begin the second day.
After a difficult revival - must confess that I did not sleep much - we go to the foundation, which hold the work of the 5th Stage.
The programme for the day is as follows:
ü Recall the conclusions of the day
ü Energize Game
ü Africa
ü Me, my organisation, the group
ü Global Dimension
ü Sharing and conclusion
ü Reference Group
Andrada Marcos of the North South Centre will review the activities of the last day and introduce the planning activities for today.
It emerges from its entertainment revitalization that the concept of time is no different in the north and in the south indeed, in a role play where he holds the stopwatch, he asked participants to close their eyes and sit down after 1 minute. The remark at the end of the exercise is that the first participant will sit down after 49 minutes and the last will take place 15 minutes after the time indicated.
The lesson of this exercise is the perception of time which does not fluctuate depending on whether we are in the North or in the South.
The next step was the opportunity will be given to the various participants to share their organization. A brief but consistent presentation of GYG has been made!
The following exercise will refers to a journey into the past and the present. It is for participants to 30 minutes to respond to questionnaires from a printed document. Here are examples of questions that asked her:
Make an image of either;
ü When we first thought of joining an organization?
ü For what reason do we agree with the organization in which we find ourselves?
ü What are my values?
ü Why am I in my organization?
ü What are my motivations for this stage Europe
ü In what areas I believe to be an actor in the cooperation between Europe
ü Each participant wrote a message in the bottle.
ü My relationship with Africa
ü My relationship with Europe
ü My relationship Europe cooperation in
ü My relationship with the world
At the end of that point, the participants exchanged their message that they want to transmit to the next generation. For my part: "Tomorrow will never look like today. Hand inside hand, the youth of Africa and Europe will fight to bring down the curtain-of injustice, misery,… thus contributing to building a world more just, fair and rid of all unnecessary suffering ".
But I retain some of the other participant’s messages: I must be the change that I like to see in the world. The end of the world depends on where the outset. Our difference is our wealth.
As a result of this process, a similar exercise will be the first ever hosted by Nicole. It is this time to sit participants on their chairs 1minute and 15 seconds, eyes closed, although it plays the music.
In the final, we accept that the perception of time changes depending on external factors.
About me, my organization year group:
The first step is to identify on a proposal of approximately 10 priorities that are ours. Then, within the same priorities, we identified those relating to our organization. Finally, we have identified among all those priorities for the group.
It emerges from the exercise that youth is facing many challenges but it can not achieve at the same time they must choose! A final consensus among all participants was made between the active participation and human rights among the plethora of priority topic proposed to us. In this case specific ways, it is for youth and youth organizations to specialize on a theme that will feature them.
It is these exercises that we will lead the lunch break in the canteen of the college Bissaria.
For the rest of the afternoon in the item entitled: Global dimension, another game has been proposed.
The coins are placed at the centre of a concentric circle of participants. At the signal, the faster it appropriate. A world of rich and poor has been created!
The richest make donations to the poorest. Three groups created: Very rich, the moderately rich and poor.
It is by following the 3 group to propose solutions for the severance of inequality. For the rich it will distribute their property for the moderately poor, it is a question of finding strategies for resource mobilization for a fairer world and for the poor, the idea was to define priority programs for its development.
The discussions revealed that young people are capable of critical but low in equities. It is suggested walked in these last to propose concrete actions.
In the final, the reference group allows me as others to make some assessment of the day and make a few suggestions for tomorrow.
In the evening, the centre, we share a hearty dinner! It's good to be Coimbra.
1 comment:
looking for more information and ideas about going green.
My high school was looking for ways to produce less trash and I suggested special trash cans that every night I went thru and placed in the proper places.
I mean every little bit counts and I feel like my kids will have a better day if we try alittle bit more than what we do.
Keep posting!!! :)
Kelly - Class of '09
blue fakes
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